Det är nästan så att jag förundras över att jag får betalt för det jobb jag utför just nu. Måste nypa mig i armen ibland.
Idag har jag nämligen bara gjort roliga saker. Jag har haft en heldag som assistent på operation! Programmet bestod av tre sessioner: en höftplastik, en Asnis-skruvning av en inkilad Collumfraktur och en patellarligament-ruptur. (På svenska: En höftprotes-operation, en skruvning av en höftfraktur och en knäskålssena som gått av.) Spännande värre!
Samtidigt som jag har stått och hållit hakar, dragit, vridit och slitit i några ben, sytt några stygn och stoppat några blödningar har jag lärt mig en himla massa. Och som sagt, fått betalt. Det är helt fantastiskt.
Som ”färsking” är det mycket man måste tänka på i operationssalen, speciellt när det gäller steriliteten. Visst är hygien viktigt överallt på sjukhuset, men i OP-salen är det sterilt som gäller. Man måste hela tiden vara medveten om vad man får och inte får nudda om man är steriltvättad. Och ortopedoperationerna är de allra strängaste… Höll nästan på att kontaminera patientens ben med mitt osterila munskydd idag när vi höll på och vände och vred. Inte bra.
Men jag ska erkänna: Ortopediska operationer är ansträngande rent fysiskt. (Svettigt värre, speciellt protes-operationen!) I slutet av dagen var jag rätt så mör… Fötterna var som två mosade, ömmande klumpar, haha. Jag höll på att somna ståendes på den sista operationen, trots frekvent kaffedrickande mellan passen.
Efter ett rejält mellanmål stapplade jag iaf ut ur sjukan vid halv sex tiden, och möttes av den mest underbara kväll. Sol, 18-19 grader varmt och en sval bris. Bättre cykelförutsättningar kan man inte få.

Den finaste av kvällar på den finaste av landsvägar.
Två timmars trampande i solen var precis vad jag behövde. Plötsligt var jag pigg igen…

Duktig 😉 kom hem så festar vi!
Sjukt taggad!:)
Vet du, det låter så otroligt spännande!!
Vad bra, då kan jag kom till dig om min dåliga höft behöver bytas ut i framtiden 😀
Vilken bild! Saknar de norrländska skogarna men snart, snart
F.ö. måste det vara bästa känsla i världen att veta att man har valt rätt jobb…att få betalt för något man älskar att göra!
Vad härligt att få avsluta dagen så 😉
Trillingnöten och Shaman: Det ÄR spännande:)… Fast alla dagar är ju verkligen inte så, hehe. Och det är ju inte säkert att det blir just ortopedoperation jag kommer att jobba med i framtiden….
Sara: haha, vi väntar lite med proteserna va?!;)
Thomas: helt idealiskt. Älskar sommaren!
.
Otroligt tufft jobb!! Du och alla dina kolleger är beundransvärda!!!
Även här nere har det varit fantastiska kväller nu ett tag! Helt fantastiskt att ge sig ut i!! Kul att läsa att ni har lika fint däruppe!!
Minns när jag tittade på ett kranskärlsbyte en gång (bakom glasruta dock) – det var som att titta på vägarbete typ. Redskapen kändes likartade i alla fall.
Annelie: Haha, ett kränskärlsbyte och du tyckte instrumenten såg ut som vägarbetesverktyg?! Då skulle du se ortopedernas grejjer. Där snackar vi stora hammare, spikar, tänger, sågar… Verktyg 4 real!
Visst är det underbart! Och det visar att du är på rätt ställe.