Med fara för livet

Once you go smartphone you never go back. Visst stämmer det? Man blir snabbt beroende av sin smarta mobiltelefon: Kollar mailen, kollar SL, läser studiematerial, tar reda på saker. Det är smart och praktiskt att ha en telefon med internet.

Men ärligt talat, hur mkt tid spenderas på konstruktiva saker och hur mycket på rent tidsfördriv?

Facebookande, surfande, bloggande, spelande. En smartphone innebär ett effektivt sätt att döda tid, vilket kan vara väldigt bra inom ex kollektivtrafiken men ibland känns det som att telefonanvändandet går till överdrift…

Jag brukar aldrig spela mobilspel och vägrade envist att ladda hem ”Wordfeud” (Alfapet i app-form som alla spelade för några månader sedan) eftersom att jag visste hur mycket onödig tid jag skulle spendera på det. Tid som jag inte hade.

Istället har jag nu fastnat i något ännu värre. Något helt livsfarligt.

Det jag fastnat för är Rumble, ett spel där man på 2 minuter ska hitta så många ord som möjligt i en 4×4 rutor stor bokstavs-låda. Det är prestige på hög nivå. Och stressigt.

20120528-194841.jpg

Två minuter av fullt fokus och koncentration. Vare sig man sitter på föreläsning och egentligen borde lyssna på läraren, eller på tunnelbanan och egentligen borde komma ihåg att gå av den…

Det borde finnas en varningstext innan man laddar hem appen. ”Rubling may harm your health” eller ”Playing while walking could cause serious injury” eller nåt. Rumble ger mig nämligen problem. Jag har glömt att trycka på stop-knappen på bussen och missat min station. Jag har gått in i människor på stan. Jag har till och med varit nära att hamna i ”avståndet mellan vagn och plattform”. Livsfarligt, som jag sa.

Med fara för eget liv spelar jag vidare, tills de två minuterna gått. Om du vill utmana mig är användarnamnet förstås loparlisa…

(ps: jag har dock äntligen insett att knepet är att bara starta ett spel när det är gott om tid kvar till avstigning!)

7 reaktion på “Med fara för livet”

  1. Hi hi – så du anser att wordfeud kräver en förklaring. :-) Min känsla är att ALLA spelar/spelat. Rumble får jag storstryk i av båda mina döttrar så jag ska inte utmana dig. Självförtroendet är stukat.

    1. Haha, jag är också jättedålig! Det känns som att jag förlorar mest hela tiden, både mot kompisar och random-opponents. Men det är mest prestige mot dem man känner… Ju mer man koncentrerar sig desto sämre verkar det gå;)

  2. Hihi, vad problematiskt. Jag har problem med Wordfeud då mina motspelare verkar sitta och knåpa på ord på dagarna (på arbetstid typ), och sen får jag de där meddelandena att ”din tid expires” för att jag glömt bort att det är mitt ord och så får jag hasta ihop nåt. Har förlorat massor med gånger pga av det, och det är frustrerande. Rumble fastnade jag aldrig för, och det verkar ju tur :)

    1. Carina- Bring it on;) (oh no, ännu en prestige-match…)

      Syrran- du vet väl att du kan bläddra mellan dem? Vilken gillade du?

      Snorkkis- De sitter nog alldeles Säkert på arbetstid! tur att jag inte spelar Wordfeud… På Rumble har man oxå en tidsgräns på 48h, men jag spelar inte så många matcher att jag inte hinner alla:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *